Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

dr inż. Maria Rybaczewska

Jednostka: Katedra Zarządzania Instytucjami Szkolnictwa Wyższego

e-mail: maria.rybaczewska@uj.edu.pl

Adiunkt, badacz zagadnień z dziedziny marketingu i handlu. Magisterium oraz tytuł zawodowy inżyniera uzyskane na politechnice Łódzkiej (na kierunku Business and Technology prowadzonym przez International Faculty of Engineering). Rozprawa doktorska zatytułowana „ The employer image and the purchase decision process of the buyer upon the example of the mobile telecommunications sector” obroniona z wyróżnieniem na Politechnice Łodzkiej. Od tamtego czasu zarówno praktyk oraz konsultant biznesu jak i akademik budujący swe doświadczenie zarówno w Polsce (m.in. Społeczna Akademia Nauk) jak i poza jej granicami (m.in. Clark University, University of Stirling).

Zainteresowania badawcze: zachowania zakupowe konsumentów oraz ich szeroko rozumiane determinanty (zarówno egzogenne jak i endogenne włącznie z procesami starzenia), retail (zwłaszcza z perspektywy konsumenta), sektor convenience zarówno z perspektywy konsumenta jak i przedsiębiorcy, rezyliencja tego sektora oraz jego znaczenie dla gospodarki, społeczności lokalnych oraz indywidualnych konsumentów.
 

  1. Rybaczewska, M., Kłopocka, A. M., Kuszewski, T., & Sułkowski, Ł. (2023). Grocery shopping behaviour in the era of Covid-19: panel data analysis from convenience store sector in England, Scotland and Wales. Economics & Sociology, 16(2).
  2. Rybaczewska M., Kłopocka A.M., Kuszewski T., Sułkowski Ł. (2021), Consumers’ response to pandemic threat: purchase behaviour in convenience stores. Evidence from British panel data, “Journal of International Studies”
  3. Rybaczewska M. and Sparks L. (2021), Ageing consumers and e-commerce activities, “Ageing and Society”, 1-20. https://doi.org/10.1017/S0144686X20001932
  4. Rybaczewska M., Sułkowski Ł.,Bilan Y. (2021), COVID-19 pandemic and independent convenience stores in the United Kingdom, “Inzinerine Ekonomika - Engineering Economics”, 32 (3), 258-265.
  5. Kłopocka A.M., Rybaczewska M. (2021), Subjective financial well-being across lifecourse: A cross-country empirical analysis, “37th IBIMA Conference Proceedings”
  6. Kłopocka A.M., Rybaczewska M. (2021) Consumers' purchase behaviour in the era of Covid-19 – areas of interests and further research directions, “37th IBIMA Conference Proceedings”.
  7. Rybaczewska M., Sułkowski Ł. (2020) Impact of a Company’s Image as an Employer on Consumers’ Recommendations, “Entrepreneurial Business and Economics Review”, 8(2), 141-152. https://doi.org/10.15678/EBER.2020.080208
  8. Rybaczewska M. and Sparks L. (2020) Locally-owned convenience stores and the local economy,“Journal of Retailing and Consumer Services”, 52, Art. No.: 101939. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.101939
  9. Rybaczewska M., Sparks L., Sułkowski Ł. (2020) Consumers’ purchase decisions and employer image, “Journal of Retailing and Consumer Services” 55, Art. No.: 102123. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102123
  10. Rybaczewska M.,  Jirapathomsakul S., Liu Y., Tsing Chow W., Thanh Nguyen M., Sparks L. (2020), Slogans, Brands and Purchase Behaviour of Students, “Young Consumers”, Vol. 21 No. 3, pp. 305-317.https://doi.org/10.1108/YC-07-2019-1020
  11. Rybaczewska, M. and Sparks, L. (2019), Place marketing and place based loyalty schemes, “Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy”, Vol. 14 No. 1, pp. 42-56. https://doi.org/10.1108/JEC-09-2019-0094
  12. Rybaczewska M., Employer image of the company from the customers' perspective, "International Journal of Contemporary Management" 2017, Nr 16 (1), s. 61-81.