Jednostka: Katedra Zarządzania Instytucjami Szkolnictwa Wyższego
e-mail: maria.rybaczewska@uj.edu.pl
Adiunkt, badacz zagadnień z dziedziny marketingu i handlu. Magisterium oraz tytuł zawodowy inżyniera uzyskane na politechnice Łódzkiej (na kierunku Business and Technology prowadzonym przez International Faculty of Engineering). Rozprawa doktorska zatytułowana „ The employer image and the purchase decision process of the buyer upon the example of the mobile telecommunications sector” obroniona z wyróżnieniem na Politechnice Łodzkiej. Od tamtego czasu zarówno praktyk oraz konsultant biznesu jak i akademik budujący swe doświadczenie zarówno w Polsce (m.in. Społeczna Akademia Nauk) jak i poza jej granicami (m.in. Clark University, University of Stirling).
Zainteresowania badawcze: zachowania zakupowe konsumentów oraz ich szeroko rozumiane determinanty (zarówno egzogenne jak i endogenne włącznie z procesami starzenia), retail (zwłaszcza z perspektywy konsumenta), sektor convenience zarówno z perspektywy konsumenta jak i przedsiębiorcy, rezyliencja tego sektora oraz jego znaczenie dla gospodarki, społeczności lokalnych oraz indywidualnych konsumentów.
- Rybaczewska, M., Kłopocka, A. M., Kuszewski, T., & Sułkowski, Ł. (2023). Grocery shopping behaviour in the era of Covid-19: panel data analysis from convenience store sector in England, Scotland and Wales. Economics & Sociology, 16(2).
- Rybaczewska M., Kłopocka A.M., Kuszewski T., Sułkowski Ł. (2021), Consumers’ response to pandemic threat: purchase behaviour in convenience stores. Evidence from British panel data, “Journal of International Studies”
- Rybaczewska M. and Sparks L. (2021), Ageing consumers and e-commerce activities, “Ageing and Society”, 1-20. https://doi.org/10.1017/S0144686X20001932
- Rybaczewska M., Sułkowski Ł.,Bilan Y. (2021), COVID-19 pandemic and independent convenience stores in the United Kingdom, “Inzinerine Ekonomika - Engineering Economics”, 32 (3), 258-265.
- Kłopocka A.M., Rybaczewska M. (2021), Subjective financial well-being across lifecourse: A cross-country empirical analysis, “37th IBIMA Conference Proceedings”
- Kłopocka A.M., Rybaczewska M. (2021) Consumers' purchase behaviour in the era of Covid-19 – areas of interests and further research directions, “37th IBIMA Conference Proceedings”.
- Rybaczewska M., Sułkowski Ł. (2020) Impact of a Company’s Image as an Employer on Consumers’ Recommendations, “Entrepreneurial Business and Economics Review”, 8(2), 141-152. https://doi.org/10.15678/EBER.2020.080208
- Rybaczewska M. and Sparks L. (2020) Locally-owned convenience stores and the local economy,“Journal of Retailing and Consumer Services”, 52, Art. No.: 101939. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.101939
- Rybaczewska M., Sparks L., Sułkowski Ł. (2020) Consumers’ purchase decisions and employer image, “Journal of Retailing and Consumer Services” 55, Art. No.: 102123. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102123
- Rybaczewska M., Jirapathomsakul S., Liu Y., Tsing Chow W., Thanh Nguyen M., Sparks L. (2020), Slogans, Brands and Purchase Behaviour of Students, “Young Consumers”, Vol. 21 No. 3, pp. 305-317.https://doi.org/10.1108/YC-07-2019-1020
- Rybaczewska, M. and Sparks, L. (2019), Place marketing and place based loyalty schemes, “Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy”, Vol. 14 No. 1, pp. 42-56. https://doi.org/10.1108/JEC-09-2019-0094
- Rybaczewska M., Employer image of the company from the customers' perspective, "International Journal of Contemporary Management" 2017, Nr 16 (1), s. 61-81.