Wykorzystanie podejścia procesowego (Lean Management) do deregulacji oraz odbiurokratyzowania publicznych szkół wyższych w Polsce

Projekt naukowy dr Justyny Maciąg pracownika ISP nt. Wykorzystanie podejścia procesowego (Lean Management) do deregulacji oraz odbiurokratyzowania publicznych szkół wyższych w Polsce został objęty patronatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Jarosława Gowina.

Celem projektu jest diagnoza i analiza procesów w wybranych publicznych szkołach wyższych w celu przedstawienia propozycji działań w zakresie deregulacji i odbiurokratyzowania działalności szkół wyższych w Polsce. Badanie zostanie oparte o możliwości wykorzystania koncepcji Lean Management (Lean Higher Education).

Badaniami zostaną objęte wybrane szkoły wyższe o różnicowanym profilu działania, uczelnie akademickie oraz PWSZ, posiadające i nie posiadające wdrożony system zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001. Badanie zostanie oparte na analizie dokumentacji,  wywiadach i ankietach przeprowadzonych wśród pracowników oraz kierownictwa uczelni.

Projekt ma wymiar naukowy oraz aplikacyjny. Doskonale wpisuje się w prowadzone na całym świecie w szkołach wyższych badania nad uwarunkowaniami wdrażania nowoczesnych koncepcji zarządzania opartych na podejściu procesowym. Dodatkowo projekt dostarczy  wartościowych danych i informacji, które mogą być wykorzystane w działaniach Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na rzecz deregulacji oraz odbiurokratyzowania szkół wyższych w Polsce

» Konferencja Service Process Improvement Network

W dniach 23-24 lutego 2017 roku Instytut Spraw Publicznych oraz Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania  wraz ze Stowarzyszeniem SPIN zorganizował Trzecią Otwartą Konferencję Service Process Improvement Network . Konferencja odbyła się na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej.  

Konferencja jest organizowana przez i dla pasjonatów ciągłego doskonalenia procesów w usługach i biurze. Celem jest stworzenie platformy wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie metod zarządzania i optymalizacji procesów w duchu Lean Management.

Na zaproszenie WZiKS w konferencji uczestniczył Steve Yorkstone z Edinburgh Napier University w Wielkiej Brytanii. Steve Yorkstone jest konsultantem w zakresie Continuous Improvement, zajmuje się między innymi wdrażaniem usprawnień z wykorzystaniem metodyki Lean Management. Tematem warsztatu poprowadzonego w trakcie konferencji było: Praca zespołowa w skomplikowanej organizacji: jak można przenieść doświadczenia brytyjskich uniwersytetów do twojej organizacji (Working together in complicated organisations: how does a UK University compare to your business?)

Więcej o konferencji na stronie http://spinetwork.pl/pl/iii-konferencja-spin/

» Utworzenie Zespołu ds. odbiurokratyzowania procedur w UJ

Decyzją nr 50 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z 16 grudnia 2016 roku oraz Decyzją nr 11 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z 21 marca 2017 roku powołano Zespołu ds. odbiurokratyzowania procedur w UJ. W skład Zespołu zostali powołani: Dr hab. Dorota Szumska (kierownik zespołu), Dr Paweł Czarnecki, Dr Justyna Maciąg oraz Dr Błażej Nikiel-Wroczyński. 

Pierwsze spotkanie Zespołu odbyło się w dniu 28.03.2017. W ramach wstępnych prac zrealizowano następujące zadania: określono nazwę i zaprojektowano stronę internetową Zespołu, określono metody i narzędzi komunikowania się z pracownikami, studentami i innymi osobami zainteresowanymi pracami Zespołu, określono sposoby prioretyzacji zadań Zespołu, ustalono wstępny harmonogram spotkań oraz sposoby raportowania postępu w pracach Zespołu. W ramach analizy procesów na potrzeby zmniejszenia biurokratyzacji przeprowadzono analizę procesu sprawozdawczości na potrzeby GUS i POLON (procesów w ramach składania sprawozdań S-10, S-11, S-12). Wstępny raport z ustaleniami przedstawiono w dniu 10.04.2017 r. na spotkaniu z Rektorem UJ.

Informacje nt. prac Zespołu są podawane na bieżąco na stronie http://www.mniejbiurokracji.uj.edu.pl/aktualnosci

» Rozpoczęcie badań w polskich i zagranicznych szkołach wyższych

W ramach realizowanego projektu rozpoczęto etap wstępny badań w polskich i zagranicznych szkołach wyższych.

Do badania w Polsce wybrano Uczelnie, które spełniły przynajmniej jedno z czterech kryteriów sukcesu:

  • Szkoła posiada wdrożony systemem zarządzania jakością zgodny z wymaganymi normy ISO 9001 (wykaz wg POLON stan na dzień 28.03.2017 polon.nauka.gov.pl/opi/aa/instytucja/wsj/zestawienie?execution=e1s1) (do badania wybrano te szkoły, które mają wdrożony system w całej uczelni lub wydziale)
  • Szkoła w latach 2016-2017 znalazła się na liście diamenty Forbsa (http://diamenty.forbes.pl/ Analitycy i eksperci wywiadowni Dun&Bradstreet wyceniali przedsiębiorstwa stosując metodę szwajcarską uwzględniającą wartość majątku oraz wyniki finansowe z lat 2008-2010)
  • Szkoła znajduje się  w 1000 najlepszych szkół wyższych na świecie wg zestawienia Center for World University Rankings 2016 (http://cwur.org/2016/poland.php)
  • Szkoła znajduje się w rankingu szkól wyższych organizowany przez Perpektywy – (rankingi w grupach kryteriów 2016 –wybrano 3 najlepsze szkoły w 7 grupach kryteriów http://www.perspektywy.pl/RSW2016/ranking-uczelni-akademickich ).


Wśród zagranicznych szkół wyższych wybranych do badania znalazły się szkoły wdrażające koncepcję Lean Management znajdujące się w Wielkiej Brytanii, Holandii, Norwegii oraz Kanadzie (http://www.leanhehub.ac.uk/).

» Zaproszenie na I Seminarium naukowo-praktyczne pt. Wykorzystanie Lean Management do odbiurokratyzowania szkoły wyższej 7.07.2017 Kraków

Szanowni Państwo,
z ogromną przyjemnością pragnę zaprosić Państwa do udziału w I Seminarium naukowo-praktycznym Lean Higher Education nt. Wykorzystanie Lean Management do odbiurokratyzowania szkoły wyższej w dniu 7.07.2017. Celem seminarium będzie prezentacja założeń koncepcji Lean Management oraz przeprowadzenie warsztatu w zakresie wykorzystania wybranych narzędzi Lean Management do deregulacji i odbiurokratyzowania szkoły wyższej.

Seminarium tym chciałabym zapoczątkować cykliczne spotkania dla pracowników uczelni poświęcone restrukturyzacji procesowej z wykorzystaniem koncepcji Lean, tym samym włączając się w działania międzynarodowej sieci szkół wdrażających Lean Management - Leanhehub.

Seminarium odbędzie się 7.07.2017 na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Instytucie Spraw Publicznych w Krakowie (ul. Łojasiewicza 4) w godzinach 9.00-13.00.

Uczestnicy seminarium we własnym zakresie pokrywają koszty dojazdu i ewentualnych noclegów. Zgłoszenia proszę przesyłać na mój adres mailowy (druk zgłoszenia w załączniku).

Liczę na Państwa udział.

                                                                                                                    Z wyrazami szacunku

                                                                                                                           Justyna Maciąg

 

FORMULARZ ZGŁOSZENIA NA SEMINARIUM

 

 

 

» Objęcie patronatem I Seminarium naukowo-praktycznego Lean Higher Education przez międzynarodową sieć Lean HE

Z przyjemnością informuję, że międzynarodowa sieć Lean HE objęła patronatem I Seminarium naukowo-praktyczne Lean Higher Education. Lean HE jest to jedyna międzynarodowa sieć badawczo-edukacyjna, która skupia szkoły wdrażające koncepcję Lean. Obecnie obejmuje ponad 70 szkół na całym świecie. W Polsce za utworzenie sieci krajowej odpowiada dr Justyna Maciąg.

Więcej informacji można znaleźć na stronie:

http://www.leanhehub.ac.uk/continental-divisions/lean-he-europe

 

Lean HE

» I Seminarium naukowo-praktyczne Lean Higher Education już za nami... (fotorelacja)

W dniu 7.07 odbyło się I Seminarium naukowo-praktyczne Lean Higher Education. Tematem przewodnim spotkania było wykorzystanie jednego z najbardziej popularnych narzędzi Lean - Mapowania Strumienia Wartości (Value Stream Mapping) do restrukturyzacji i odbiurokratyzowania procesów w szkołach wyższych.

Program seminarium objął następujące tematy:
1. Wprowadzenie do koncepcji Lean Management (Czy Lean jest,  a czym nie – fakty i mity?)
2. Mapowanie strumienia wartości – warsztaty.
3. Co robimy na UJ – wieża z kości słoniowej czy nowoczesny Uniwersytet – dylematy J.M. Rektora?

W Krakowie w Instytucie Spraw Publicznych gościliśmy pracowników Uczelni z Wrocławia, Warszawy, Łodzi, Katowic oraz Krakowa.
Dzięki zaangażowaniu Uczestników, szczególnie w części warsztatowej Seminarium stało się " ciekawym i mobilizującym spotkaniem", "udanym, ciekawym i pożytecznym spotkaniem" ( w opinii słuchaczy).

Kolejny termin II Seminarium przewidziany jest na 13 lub 15 wrzesień. Wstępny plan uzgodniony z Uczestnikami będzie obejmował następujące zagadnienia:
1. Jak wdrożyć Lean w szkole wyższej?
2. Kaizen - jak zachęcić i pobudzić inicjatywność pracowników szkoły?
3. Kanban - jak zarządzać procesami?
4. Dobra praktyka - propozycje, przykłady usprawnień, rozwiązań, pozytywne i negatywne skutki, doskonalenie w Państwa Uczelniach.
Seminarium zaplanowane będzie na cały dzień. 

 

» II Seminarium naukowo-praktyczne Lean Higher Education

 

W dniu 13.09 odbędzie się II Seminarium naukowo-praktyczne Lean Higher Education nt. Wdrożenie Lean Management w szkole wyższej. Jest to już II spotkanie zorganizowane dla pracowników uczelni poświęcone restrukturyzacji procesowej z wykorzystaniem koncepcji Lean Management.  

Tematyka spotkania obejmie następujące zagadnienia:

1. Jak wdrożyć Lean w szkole wyższej? Dr Justyna Maciąg

2. Kaizen - jak zachęcić i pobudzić inicjatywność pracowników szkoły? Dr Marta Tutko

3. Kanban - jak zarządzać zadaniami w procesach? Mgr inż. Lucjan Stalmach

4. Dobra praktyka - propozycje, przykłady usprawnień, rozwiązań, pozytywne i negatywne skutki, doskonalenie w Państwa Uczelniach (zachęcam do zgłaszania własnych dobrych praktyk, które przedstawią Państwo w trakcie spotkania).

Seminarium odbędzie się na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Instytucie Spraw Publicznych w Krakowie (ul. Łojasiewicza 4) w godzinach 10.00-17.00. Informacje na bieżąco można znaleźć na stronie.

TERMIN ZGŁOSZEŃ ZOSTAŁ PRZESUNIĘTY DO 7.09.

Jeśli ktoś byłby jeszcze zainteresowany udziałem w warsztacie dotyczącym Mapowania Strumienia Wartości (Value Stream Mapping), który był przedmiotem naszego pierwszego seminarium -  proszę o informację DO 7.09.

ZAPROSZENIE

KARTA ZGŁOSZENIA

 

» II Seminarium naukowo-praktyczne Lean Higher Education już za nami … (fotorelacja)

II Seminarium naukowo-praktyczne Lean Higher Education nt. Wdrożenie Lean Management w szkole wyższej odbyło się w dniu 13.09.2017 na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Instytucie Spraw Publicznych w Krakowie (ul. Łojasiewicza 4) w godzinach 10.00-17.00. W seminarium wzięli udział pracownicy uczelni z Łodzi, Wrocławia, Bydgoszczy oraz Krakowa. Patronat nad spotkaniem objęła międzynarodowa sieć LeanHEHub.
 
Tematyka spotkania objęła następujące tematy.
1. Jak wdrożyć Lean w szkole wyższej? SIPOC i SOP Dr Justyna Maciąg
2. Kaizen - jak zachęcić i pobudzić inicjatywność pracowników szkoły? Dr Marta Tutko
3. Kanban - jak zarządzać zadaniami w procesach? Mgr inż. Lucjan Stalmach
W trakcie spotkania odbyło się wiele ciekawych dyskusji oraz wymiana doświadczeń w zakresie restrukturyzacji procesowej w szkołach wyższych.
 
Oto jedna z opinii uczestników:
Gratuluję zorganizowania (…) spotkania seminaryjnego. Jestem po nim jeszcze bardziej pozytywnie nastawiony do Lean. Będę chciał zdobytą wiedzę wykorzystać do udoskonalenia swojego warsztatu (…).
 
Kolejne seminarium zaplanowane jest na luty.
 

» Rozpoczęcie badań w polskich i zagranicznych szkołach wyższych w ramach grantu NCN

W dniu 12.09 decyzją NCN został przyznany Pani dr Justynie Maciąg grant w ramach programu Miniatura na realizację projektu badawczego „Uwarunkowania dojrzałości kultury Lean Management w szkołach wyższych”.
Projekt zostanie zrealizowany w 7 zagranicznych szkołach wyższych (Wielka Brytania, Holandia, Norwegia i Kanada) oraz ponad 20 szkołach polskich, które wyraziły zgodę na przeprowadzanie badań.

» Szkolenie z zakresu wykorzystania narzędzi Lean Management dla pracowników dziekanatu WZiKS

W dniu 29.09.2017 dla pracowników Dziekanatu Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ zostało zorganizowane pierwsze szkolenie z zakresu wykorzystania narzędzi Lean Management do restrukturyzacji procesów. Tematem szkolenia było wprowadzenie do koncepcji Lean Management oraz warsztaty z mapowania strumienia wartości. Najbliższe  spotkania będą poświęcone  omówieniu i praktycznemu przećwiczeniu kolejnych metod i technik LM oraz możliwości ich wykorzystania do restrukturyzacji i uproszczenia procesu przeprowadzania przewodów doktorskich, habilitacyjnych oraz profesorskich. Szkolenia prowadzi dr Justyna Maciąg.

» Przedłużony patronat Ministra NiSW nad projektem badawczym

Z przyjemnością informuję, że przedłużono okres trwania patronatu honorowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Jarosława Gowina, nad projektem naukowym pt. „Wykorzystanie podejścia procesowego (Lean Management) do deregulacji oraz odbiurokratyzowania publicznych szkół wyższych w Polsce”, obejmując nim całość trwania wydarzenia do końca 2018 r.

» Lean Higher Education nt. Narzędzia diagnozy, analizy i doskonalenia procesów w szkole wyższej. Warsztaty 12.02.2018

Z ogromną przyjemnością pragnę zaprosić Państwa do udziału warsztatach Lean Higher Education nt. Narzędzia diagnozy, analizy i doskonalenia procesów w szkole wyższej.  Jest to spotkanie zorganizowane dla pracowników uczelni, którzy nie mieli okazji wziąć udziału w poprzednich edycjach, a chcieliby poznać podstawowe narzędzia Lean Management i ich zastosowanie w restrukturyzacji procesowej w szkołach wyższych. Tematyka spotkania obejmie następujące zagadnienia:

1. Jak dobrze zmapować proces - mapowanie strumienia wartości jako narzędzie doskonalenia procesów w szkole wyższej.

2. Jak wdrożyć Lean w szkole wyższej? Analiza procesów i tworzenie dokumentów -  SIPOC i SOP.

Zajęcia są prowadzone w formie warsztatów, dlatego liczba miejsc jest ograniczona.

Seminarium odbędzie się w dniu 12.02.2018 na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Instytucie Spraw Publicznych w Krakowie (ul. Łojasiewicza 4) w godzinach 10.00-17.00.  Udział w warsztatach jest odpłatny.

Szczegółowe informacje znajdują się w załącznikach.

Zaproszenie

Karta zgłoszenia

» III Seminarium naukowo-praktyczne: Lean Higher Education nt. Doskonalenie procesów w szkole​ wyższej

 

Z ogromną przyjemnością pragnę zaprosić Państwa do udziału w III Seminarium naukowo-praktycznym Lean Higher Education nt. Doskonalenie procesów w szkole wyższej.  Jest to już III spotkanie zorganizowane dla pracowników uczelni poświęcone restrukturyzacji procesowej z wykorzystaniem koncepcji Lean Management. Tematyka spotkania obejmie następujące zagadnienia:

1. Diagram Ishikawy i metoda Pareto czyli jak szukać i rozwiązywać problemy w procesach?  Dr Justyna Maciąg

2. Teams i Planner - jak zarządzać pracą i zadaniami w procesach z wykorzystaniem Microsoft 365? Mgr inż. Lucjan Stalmach

3. Wykorzystanie VSM do restrukturyzacji procesu na przykładzie procesu promocji na stopnie doktora – prezentacja projektu zrealizowanego na WZiKS UJ.

4. Dobra praktyka - propozycje, przykłady usprawnień, rozwiązań, pozytywne i negatywne skutki, doskonalenie w Państwa Uczelniach (zachęcam do zgłaszania własnych dobrych praktyk, które przedstawią Państwo w trakcie spotkania).

Seminarium odbędzie się w dniu 13.02.2018 na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Instytucie Spraw Publicznych w Krakowie (ul. Łojasiewicza 4) w godzinach 10.00-17.00. Udział w seminarium jest odpłatny.​

Szczegóły w załączniku.

Zaproszenie

Karta zgłoszenia

» Badania w Edinburgh Napier University w Wielkiej Brytanii

W dniach 11.12-15.12.2017 w ramach projektu badawczego realizowanego ze środków NCN w programie Miniatura zostały przeprowadzone badania w Napier University. Podczas pobytu przeprowadzono 5 wywiadów z ekspertami z zakresu Lean Management oraz dokonano obserwacji w trakcie warsztatów i seminariów prowadzonych z wykorzystaniem technik i narzędzi Lean. Przedstawiono również wyniki prac w zakresie restrukturyzacji procesów na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ w prezentacji: How Lean can change a behaviour and an attitude to work in the administration staff (based on interviews) ? (Jak Lean może zmienić zachowania i postawy pracowników administracyjnych (w oparciu o wywiady)?).​

 

» Warsztaty i III Seminarium Lean Higher Education

W dniach 12 i 13.02 w ISP UJ w Krakowie odbyły się warsztaty oraz kolejne, trzecie już Seminarium Lean Higher Education nt. Doskonalenie procesów w szkole wyższej

Tematyka seminarium dotyczyła doskonalenia procesów, wykorzystania narzędzi informatycznych w tym zakresie oraz zarządzania zespołami i projektami. Przedstawiłam także przykłady wdrożeń Lean w szkołach zagranicznych (UK, Kanada) oraz korzyści i bariery realizacji koncepcji Lean w świetle prowadzonych badań i projektu zrealizowanego na WZiKS UJ. Spotkanie zakończyła bardzo interesująca dyskusja nt. wdrażania zarządzania procesowego, łączenia różnych podejść i metod, korzyści i ograniczeń.  Wstępnie uzgodniliśmy, że spotkamy się na kolejnym Seminarium w Łodzi na Uniwersytecie Medycznym w okolicach września.

Serdecznie zapraszam

 

 

» Badania w University of Winchester

W ramach prowadzonych badań przeprowadziłam 3 wywiady z pracownikami - ekspertami Lean, uczestniczyłam w zajęciach, warsztatach oraz przeprowadziłam obserwacje.

Badania w Univeristy of Winchester zostały przeprowadzone w dniach 19.02-23.02. Stworzono tam dział Continous Improvement, zajmujący się szkoleniami, doradztwem w zakresie podejścia procesowego i Lean oraz zapewnieniem ogólnego wsparcia w tym zakresie. Ciekawą inicjatywą jest stworzenie tzw. community of practises (społeczności praktyków), której spotkania odbywają się co miesiąc w różnych instytucjach w regionie (szkoły wyższe, szpitale, urzędy itp.), zapraszani są również praktycy z biznesu i produkcji. Jest to doskonała platforma wymiany wiedzy i doświadczeń oraz wsparcia.

 

» Międzynarodowa Konferencja 2018 Lean in Higher Education Conference Tromso 31.10-2.11.2018

Serdecznie zapraszam Państwa na konferencję do Tromso w Norwegii (Artic University). Zapowiada się bardzo ciekawie. Poniżej link:

https://uit.no/tavla/artikkel/562904/2018_lean_in_higher_education_conference

Więcej informacji nt. poprzednich konferencji można znaleźć na stronie:

http://www.leanhehub.ac.uk/

 

» Badania w St. Andrews University w Szkocji (22.01 – 25.01.2018)

W ramach projektu Uwarunkowania dojrzałości kultury Lean Management w szkołach wyższych finansowanego z grantu NCN MINIATURA i pod patronatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w dniach 22.01 – 25.01.2018 roku zostały przeprowadzone badania w St. Andrews University w Szkocji. St. Andrews jest najstarszym szkockim uniwersytetem, który został założony między 1410 i 1413 rokiem. Uniwersytet znajduje się w St. Andrews w szkockim hrabstwie Fife.

Koordynatorem wizyty był Mark Robinson, uznany na świecie specjalista z zakresu Lean Management w szkołach wyższych,  Dyrektor Zarządzający St. Andrews Lean Consulting.

W trakcie pobytu przeprowadziłam 7 wywiadów z Ekspertami Lean oraz dokonałam obserwacji jawnej, nieuczestniczącej, której przedmiotem były artefakty materialne, behawioralne oraz język Lean.  Pobyt wykorzystałam również na przeprowadzenie studiów literaturowych, dzięki uprzejmości Koordynatora, miałam okazję przejrzeć zasoby doskonale zaopatrzonej biblioteki St. Andrews University.

Miałam też okazję zwiedzić miasteczko oraz odnaleźć wiele śladów polskości i miejsc upamiętniających dokonania polskich żołnierzy w trakcie II wojny światowej.

 

» Badania w University of Waterloo (29.01 – 2.02.2018)

W ramach projektu Uwarunkowania dojrzałości kultury Lean Management w szkołach wyższych finansowanego z grantu NCN MINIATURA i pod patronatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w dniach 29.01 – 2.02.2018 roku zostały przeprowadzone badania w University of Waterloo  w Kanadzie (uniwersytet działający w kanadyjskim mieście Waterloo, w prowincji Ontario).  University of Waterloo od wielu lat plasuje się w czołówce najbardziej innowacyjnych uniwersytetów w Kanadzie. Koordynatorem pobytu była Marilyn Thompson (Associate Provost, Human Resources) i Kimberley R. Snage, PMP (Director, HR Projects, Technology & Analytics)

W trakcie pobytu przeprowadzono wywiady z 8 Ekspertami Lean, a także obserwacja sposobów realizacji koncepcji Lean w Uniwersytecie (aspekty wizualne, zachowania, język).

W Uniwersytecie w dniu 1.02.2018 zostało zorganizowane seminarium poświęcone realizacji koncepcji Lean w szkołach wyższych. W seminarium uczestniczyło szereg pracowników i ekspertów Lean pochodzących z uczelni w Kanadzie oraz USA. Na seminarium przedstawiłam wyniki prowadzonych badań na temat Kultury Lean w uniwersytetach w prezentacji nt.:  Lean Culture in a university – how to assess it. The results of preliminary research. Więcej informacji nt. seminarium można znaleźć na stronie LeanHE http://www.leanhehub.ac.uk/continental-divisions/lean-he-americas.

Prezentacja

» Badania w Arctic University of Norway w Norwegii (19.03 – 23.03.2018)

W ramach projektu Uwarunkowania dojrzałości kultury Lean Management w szkołach wyższych finansowanego z grantu NCN MINIATURA i pod patronatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w dniach 19.03 – 23.03.2018 roku zostały przeprowadzone badania w Arctic University of Norway. Arctic University of Norway jest szkołą publiczną w pełni finansowaną z budżetu państwa.

Koordynatorem badań był Svein Are Tjeldnes (Senior process improvement manager).

W trakcie badań przeprowadzono 4 wywiady z Ekspertami Lean oraz obserwację organizacji i sposobów wdrażania koncepcji Lean w Uniwersytecie. W krajach skandynawskich oraz w samej Norwegii bardzo wzrasta zainteresowanie koncepcją Lean Management z uwagi na zmniejszanie poziomu finansowania szkolnictwa wyższego w Norwegii. Inspiracją do wdrażania koncepcji Lean w całym Uniwersytecie były z sukcesem realizowane inicjatywy w szpitalu uniwersyteckim.

W tym roku Arctic University of Norway  jest organizatorem dorocznej konferencji międzynarodowej LeanHE: Everyday lean – from your story to my story w dniach 31.10.2018-2.11.2018, którą serdecznie polecam.

http://www.leanhehub.ac.uk/conference

 

» Badania w University of Twente i Han University of Applied Sciences w Holandii (10.04 – 14.04.2018)

W ramach projektu Uwarunkowania dojrzałości kultury Lean Management w szkołach wyższych finansowanego z grantu NCN MINIATURA i pod patronatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w dniach 10.04 – 14.04.2018 roku zostały przeprowadzone badania w University of Twente i Han University of Applied Sciences w Holandii.

Koordynatorami wizyt byli: José Franken (Koordynator Programu Lean w University of Twente) oraz Prof. Vincent Wiegel (Professor of Lean and World Class Performance w Han University of Applied Sciences).

W trakcie pobytu przeprowadziłam w sumie 9 wywiadów z Ekspertami Lean oraz dokonałam obserwacji jawnej, nieuczestniczącej, której przedmiotem były artefakty materialne, behawioralne oraz język Lean.  W University of Twente uczestniczyłam również w licznych roboczych spotkaniach w zespołach projektowych oraz Działu HR. Spotkania były prowadzone w języku angielskim i holenderskim. Brak znajomości języka holenderskiego pozwolił mi na poczynienie wielu ciekawych obserwacji w zakresie zachowań  członków zespołów, relacji między nimi i przełożonymi. Zapoznałam się również z pracami doktorskimi i magisterskimi dotyczącymi tematyki Lean Management.

» Rozpoczęcie badań ankietowych w polskich i zagranicznych szkołach wyższych

Od 25.06 rozpoczęto badania ankietowe w polskich i zagranicznych szkołach wyższych. Prowadzone badania są częścią międzynarodowego projektu naukowego pt.: Uwarunkowania dojrzałości kultury Lean Management w szkołach wyższych finansowanego z grantu NCN MINIATURA i pod patronatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W badaniu ankietowym bierze udział 7 szkół zagranicznych (z Wielkiej Brytanii - Napier Edinburgh University, St. Andrews University, University of Winchester, z Holandii: University of Twente, HAN University of Applied Sciences, Norwegii: Arctic University of Norway w Tromso oraz Kanady: University of Waterloo) oraz 22 szkoły wyższe z Polski.

Kwestionariusz ankietowy został opracowany na podstawie wywiadów w wymienionych powyżej 7 zagranicznych szkołach wyższych, które wdrażają koncepcję Lean Management w celu usprawnienia swojej działalności.

Celem kwestionariusza ankietowego jest ocena dojrzałości kultury organizacyjnej szkoły wyższej do wdrażania koncepcji Lean Management. Kwestionariusz został poddany wstępnej ocenie przy wykorzystaniu metody Sędziów Kompetentnych (przydatność narzędzia oceniło 7 ekspertów z zakresu zarządzania humanistycznego, kultury organizacyjnej, zarządzania procesowego, Lean i Lean w szkołach wyższych, w tym 2 z USA, 1 z Wielkiej Brytanii oraz 4 z Polski).

Obecnie przechodzę do kolejnego etapu badania, którego celem jest testowanie wiarygodności kwestionariusza jako narzędzia pomiarowego z wykorzystaniem narzędzi statystycznych. Test zostanie  przeprowadzony w polskich i zagranicznych Uczelniach, które objęte są projektem badawczym.

» Szkolenia w zakresie Lean Management w ramach projektu ZUJ

Miło mi poinformować, że w ramach realizowanego przez Uniwersytet Jagielloński Projektu ZintegrUJ finansowanego z programu POWER (III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju), zostanie zrealizowany czteroletni cykl szkoleń dla wszystkich pracowników Uczelni. W sumie zostanie przeszkolonych 1200 pracowników.

Celem szkoleń jest doskonalenie kompetencji kadry pracowniczej oraz kierowniczej w zakresie restrukturyzacji procesowej w UJ z wykorzystaniem metodyki Lean Management.

Realizacja zadania jest ukierunkowana na przygotowanie pracowników i kierownictwa UJ oraz doskonalenie ich  kompetencji  w zakresie wiedzy oraz umiejętności organizacyjnych, technicznych i społecznych potrzebnych do wdrożenia, realizacji i utrzymania ogólnouniwersyteckiego programu restrukturyzacji procesowej z zastosowaniem nowoczesnych narzędzi zarządzania wykorzystywanych w koncepcji Lean Management i Six Sigma. Zadanie to jest niezmiernie ważne mając na uwadze: zmiany w uwarunkowaniach prawnych, modelach zarządzania oraz  finansowaniu szkół wyższych oraz potrzebę zwiększenia skuteczności, efektywności i elastyczności procesów realizowanych w Uniwersytecie.

Diagnoza problemów, która stała się podstawą do opracowania programu szkoleń została przeprowadzona przez Zespół ds. odbiurokratyzowania procedur w UJ  powołany decyzją Rektora UJ w 2016 r.  W ramach prac Zespół stworzył stronę internetową , poprzez którą zostały zebrane od pracowników informacje nt. trudności w procesach oraz propozycje ich uproszczeń i odbiurokratyzowania (http://www.mniejbiurokracji.uj.edu.pl/). 

Wzorem rozwiązań stosowanych w uczelniach zagranicznych (Wielka Brytania, Australia, USA, Kanada, Holandia i inne) do wdrażania restrukturyzacji procesowej zostanie zastosowana metodyka Lean Management oraz Six Sigma, w których stosowane jest podejście oddolne oparte na inicjatywności pracowników, ich kreatywności oraz budowaniu kultury nieustannego  doskonalenia. Metody i techniki Lean Management i Six Sigma ukierunkowane są na tworzenie i zwiększanie wartości dla odbiorców (użytkowników, klientów, interesariuszy) oraz minimalizację i eliminowanie marnotrawstwa w procesach. Trwałość i wpływ rezultatów zadania zostanie zapewniony poprzez nabycie przez pracowników UJ odpowiedniej wiedzy i umiejętności w zakresie nieustannego doskonalenia procesów, realizację szeregu projektów usprawniających procesy zmieniających trwale funkcjonowanie UJ. Nabyte kwalifikacje pozwolą na przyjęcie krytycznej postawy wobec istniejących rozwiązań organizacyjnych, procedur i procesów, co wpłynie na budowanie trwałej kultury nieustannego doskonalenia oraz unikania zbędnej biurokracji już na etapie tworzenia nowych rozwiązań organizacyjnych w UJ.

Trwałość, skuteczność oraz efektywność efektów realizacji zadania zapewniona zostanie również poprzez spotkania, seminaria, konferencje, stronę internetową i inne działania mające na celu promocję wyników restrukturyzacji procesowej, realizowanych działań oraz zaangażowanych pracowników, a także współpracę z zagranicznymi uczelniami oraz sieciami np. LeanHE (podpisana jest umowa pomiędzy UJ a Siecią). UJ jest pierwszą Uczelnią z Polski oraz naszej części Europy, która jest w tej sieci. http://www.leanhehub.ac.uk/continental-divisions/lean-he-europe

» Lean Higher Education – IV seminarium naukowo-praktyczne - ZAPROSZENIE

Szanowni Państwo,

               Zarządzanie szkołami wyższymi coraz bardziej się profesjonalizuje. Ustawa o szkolnictwie wyższym stawia nowe wyzwania w tym zakresie. Doświadczenia polskich i zagranicznych szkół wyższych pokazują, że zastosowanie podejścia procesowego, łącząc jednocześnie podejście oddolne i odgórne do zarządzania, pozwala na skuteczną restrukturyzację uczelni, czyniąc uczelnię coraz bardziej przyjaznym miejscem do nauki, pracy i budowania relacji. Można zatem postawić pytanie, jak koncepcje procesowe, w tym Lean Management, są modyfikowane w procesie wdrażania w szkołach wyższych, jak uczelnie zmieniają się pod wpływem tych koncepcji, jakie są korzyści i problemy z tym związane? Wywołuje to dyskusję, do włączenia się w którą, chcemy Państwa gorąco zachęcić.

               Tym razem przenosimy się z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie do Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, który posiada już bogate doświadczenia we wdrażaniu podejścia procesowego w zarządzaniu Uczelnią.

               Z ogromną przyjemnością pragniemy zaprosić Państwa do udziału w IV Seminarium naukowo-praktycznym Lean Higher Education nt. Blaski i cienie wdrażania podejścia procesowego w szkołach wyższych.  Jest to już IV spotkanie zorganizowane dla pracowników uczelni poświęcone restrukturyzacji procesowej z wykorzystaniem koncepcji procesowych, w tym Lean Management. Seminarium zostanie poświęcone organizacyjno-technicznym i kulturowym aspektom wdrażania podejścia procesowego. Na seminarium złożą się studia przypadków, warsztaty oraz dyskusja.

Adresatem zaproszenia jest kadra kierownicza oraz wszyscy pracownicy, którzy biorą udział w restrukturyzacji szkoły wyższej oraz jej procesów.

Seminarium odbędzie się w dniu 27.09-28.09.2018 w Centrum Informacyjno-Bibliotecznym Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. 

W załącznikach szczegółowe informacje.

Serdecznie zapraszamy wszystkich, Stałych Bywalców oraz Nowe Koleżanki i Kolegów.

Liczymy na Państwa udział i ciekawe dyskusje.

Zaproszenie

Program

Karta zgłoszenia


Z wyrazami szacunku

Justyna Maciąg

Jacek Grabowski

Malwina Łańcuchowska

 

» Kolejne IV Seminarium naukowo-praktyczne "Lean Higher Education" już za nami...

 

W dniach 27.09-28.09.2018 r. odbyło się już IV Seminarium poświęcone restrukturyzacji procesowej z wykorzystaniem koncepcji zarządzania procesowego oraz Lean Management. Seminarium zostało poświęcone organizacyjno-technicznym i kulturowym aspektom wdrażania podejścia procesowego. Na seminarium złożyły się studia przypadków, warsztaty oraz dyskusja. ​

W Seminarium wzięło udział ponad 30 uczestników z 13 szkół wyższych z całej Polski. 

Przykłady zaprezentowane przez przedstawicieli Uniwersytetu Medycznego w Łodzi pokazały, że skuteczne wdrożenie podejścia procesowego jest możliwe nawet w tak złożonej instytucji,  i przynosi wymierne korzyści w sferze organizacyjno - technicznej, ekonomicznej oraz społecznej.  Zmienia się także kultura organizacyjna szkoły wyższej w kierunku nieustannego dążenia do  doskonałości w wymiarze dydaktycznym, naukowym oraz organizacyjnym.

Spotkanie obfitowało w dyskusje, stało sie doskonałą platformą wymiany wiedzy i doświadczeń między różnymi uczelniami. 

Ciekawym doświadczeniem stała się również wizyta w Centrum Symulacji Medycznych Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. 

Chciałam podziękować Kanclerzowi UM w Łodzi Panu dr n.med. Jackowi Grabowskiemu, za serdeczne przyjęcie, wsparcie i inspirację, Pani Malwinie Łańcuchowskiej i jej Zespołowi za doskonałą organizację, Panu Pawłowi Zawieja, Pani Wioletcie Michalak, Panu Piotrowi Jagiełło, Panu Markowi Szelągowskiemu, Pani Aleksandrze Polańczyk, Panu Jarosławowi Ciepłucha​ za poprowadzenie znakomitych prelekcji i warsztatów, oraz wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji tak udanego Seminarium. ​

Poniżej znajdują się zdjęcia, które może chociaż w drobnym zakresie oddadzą doskonałą i inspirującą atmosferę spotkań i rozmów.

Zapraszam na kolejne seminarium, które planowane jest na luty 2019 roku. 

Czekam na pomysły na nowe, ciekawe tematy oraz studia przypadków. Każda, nawet najmniejsza zmiana w uczelni, którą uważamy za sukces, jest warta pokazania innym. 

Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim, którzy wspierają mnie w realizacji moich projektów. 

Justyna Maciąg